Danas smo tu da razbijemo 5 vjerojatno najčešćih krivih predodžbi o uljanim bojama i slikanju uopćeno. Vrijeme im je prestati da nas muče, kako bismo se mogli sasvim prepustiti stvaranju i uživanju u procesu, jer, to je jedan od najvažnijih uvijeta za nastanak dobre slike, ukoliko se slažete...
Mogu li se boje različitih brandova miješati?
Boje različitih brandova se i te kako mogu miješati i to nije samo kod uljanih boja, već i kod akrilnih boja, tempera, boja za tekstil ili keramiku. Nužno je ne miješati boje koje su na različitim bazama, a to znači da se uljane i akrilne boje ne smiju miješati, ili da ne možete miješati boje za tekstil sa bojama za staklo jer su različitog sustava. Ali, ukoliko miješate uljanu boju branda UMTON sa uljanom bojom branda Royal Talens, to neće biti problem, i na taj način možete slikati koliko vam je gušt. Jedini način na koji možete kombinirati akrilne i uljane boje jeste da prvi slojevi budu naslikani akrilnim bojama, a kada su sasvim suhi, preko njih možete slikati uljanim bojama.
Može li se uljanim bojama slikati isključivo na platnu?
Zbog fraze „ulje na platnu“ ljudi ponekad pomisle da su uljane boje rezervirane isključivo za slikarsko platno, ili obrnuto - da se na platnu može slikati samo uljanim bojama. Ova tvrdnja je, naravno, netočna. Uljanim bojama možete slikati na bilo kojoj površini, ali je nužno da je ta površina pripremljena, odnosno izolovana i premazana odgovarajućim primerom kako bi slika bila trajna. To može biti karton, lesonit, drvena površina, deblji papir, ali i neki manje uobičajeni materijali koje ćete brižljivo pripremiti brinući o trajnosti i budućnosti svog djela.
Jesu li su slike naslikane po modelu uvijek bolje od onih naslikanih po fotografiji?
Još jedna tema za raspravu koja, dapače, nije vezana samo za slikanje uljanim bojama. Istina je da slikanje po živom modelu ima svojih blagodati, ali nije nešto što nužno određuje kvalitet slike. Fotografija vam uskraćuje mogućnost da svom modelu priđete i provjerite da li na licu ima pjegice ili vam se učinilo, da ga osmotrite sa svih strana a ne samo iz kuta iz kojeg je fotografija nastala. Da steknete dojam o tome kako izgleda dok govori ili se smije i na osnovu svega toga naslikate ne samo ono što je iz određenog kuta vidljivo već i njegovu osobnost. Isto važi i u slučaju kada je vaš model priroda, drvo ili livada - kada imate priliku osjetiti ono što slikate svim osjetima, na sliku možete prenijeti čitav dojam u koji je uključena i vaša emocija. Međutim, slikanje po modelu ima i svojih mana - vremensku ograničenost i promjenu osvjetljenja koje prouzrokuje stalno pomjeranje sjenki, na primjer.
Za slikanje uljanim bojama nužni su medijumi?
Ne, nisu. U redu je ne rabiti medijume. Vjerujući u ovu predodžbu, početnici znaju izbjegavati uljane boje misleći da uz njih nužno moraju imati i bezbroj malih bočica sa raznoraznim tekućinama čija uporaba ih zbunjuje. Vi zapravo možete slikati čistom bojom iz tube, ne razrjeđujući je, a jedino će vam za pranje kistova biti nužno malo terpentina (mada, ako ste odgovorni i kistove čistite odmah nakon slikanja, može vam biti dovoljan i samo sapun i voda). Savjetujemo da date sebi priliku upoznati se s medijumima i njihovim dobrim stranama, ali isto tako savjetujemo i da ne prisiljavate sebe na uporabu medijuma, lanenog ulja ili terpentina samo zato što ste načuli da je tako ispravno.
Uljane boje su boje za profesionalce?
Također netočno. Uljane boje su upravo za vas strpljive kojima odgovara to što se sporo suše, za vas koji volite njihov sjaj i toplinu njihovih nijansi, a to da li ste profesionalac ili amater sasvim je nevažno. Ipak, morate se dobro upoznati sa njihovim odlikama i biti spremni na eksperimentiranje sa različitim medijumima kako biste pronašli kombinaciju koja vašem slikarskom senzibilitetu sasvim odgovara. U većini slučajeva gradnja slike uljanim bojama traje duže no slikanje akrilnim bojama i do rezultata se dolazi postupno, zato se dobro naoružajte strpljenjem pa tek onda krenite u osvajanje ovog slikarskog materijala.